توقف کالا در گمرک
یکی از مهم ترین نکاتی که باید تاجران و بازرگانان به آن توجه داشته باشند این است که قبل از خریداری کالا و ثبت حواله با مشاور خود در مورد ترخیص کالای مورد نظرشان صحبت کنند
IMG_20230304_123332_733

اگر کالای شما به گمرک اظهار نشده باشد و مدت زمانی که کالای شما اجازه ی ماندن در گمرک را دارد تمام شده باشد کالای رسوبی قبل از اظهار نام میگیرد و این رسوب به گمرک هیچ ارتباطی ندارد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کالا و جنس مورد نظرتان در انبار های گمرک دپو شده باشد و امکان ترخیص آن را پیدا نکرده باشید که در نهایت موجب ضررهای مالی برای شما و همچنین اقتصاد کشور می شود

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در این مقاله از سایت بازرگانی حاتمی همراه ما باشید تا دلایل عدم ترخیص کالا و راه های پیشگیری از ایجاد چنین مسائلی را برایتان شرح دهیم جهت ترخیص کالا در کم ترین زمان ممکن با ترخیص کاران بازرگانی حاتمی در تماس باشید.

دلایل اصلی رسوب کالا بعد از اظهار در گمرک

1عدم ارائه کد رهگیری از بانک

2طولانی شدن صدور مجوزهای قانونی

3عدم پرداخت هزینه ورودی

کالاهای موجود در گمرک

یکی از مهم ترین نکاتی که باید تاجران و بازرگانان به آن توجه داشته باشند این است که قبل از خریداری کالا و ثبت حواله با مشاور خود در مورد ترخیص کالای مورد نظرشان  صحبت کنند و بعد خرید را انجام دهند. کالاهای موجود در گمرک به دو بخش کالاهای رسوبی قبل از اظهار و کالای رسوبی بعد از اظهار تقسیم می شوند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

کالای رسوبی قبل از اظهار کالا

اگر کالای شما به گمرک اظهار نشده باشد و مدت زمانی که کالای شما اجازه ی ماندن در گمرک را دارد تمام شده باشد کالای رسوبی قبل از اظهار نام میگیرد و این رسوب به گمرک هیچ ارتباطی ندارد.

ناگفته نماند که کالا از همان اول به مدت حساب شده ای در گمرک باقی می ماند و صاحبان کالا برای ترخیص آن شروع به اقدام میکنند اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که کالا ترخیص نشود ودر گمرک رسوب کند.

دلایل اصلی رسوب کالا قبل از اظهار در گمرک

  • نداشتن مجوز ثبت سفارش کالا یکی از دلایل رسوب محصولاتتان در گمرک است.
  • مسائل اسنادی و بانکی که شامل : عدم دریافت هزینه محصول توسط فروشنده، عدم امکان اظهار نویسی اسناد، عدم امکان انتقال وجه، عدم انتقال مالکیت از فرستنده خارجی به گیرند داخلی می باشد نیز باعث رسوب کالا در گمرکات می شود.
  • تمام شدن مهلت تعیین شده در مجوز ثبت سفارش نیز باعث توقف کالا در گمرک می شود و حتما باید قبل از رسیدن به مقصد، کالا در زمان تعیین شده ی مجوز به گمرک اظهار شده باشد.

ترخیص کالای حاتمی آماده ی ارائه انواع خدمات بازرگانی به شما تجار عزیز می باشد از سایت ما دیدن فرمایید.

کالاهای رسوبی بعد از اظهار کالا

گمرک باید پاسخگوی وضعیت و دلیل رسوب  این نوع کالاهایی که اظهار شده اند باشد. و اغلب دلیل رسوب آن ها بخاطرعوامل بیرونی بوده است.

دلایل اصلی رسوب کالا بعد از اظهار در گمرک

  • عدم ارائه کد رهگیری از بانک

یکی از دلایل توقف کالاها بعد از اظهار این است که کد رهگیری توسط بانک عامل به گمرک ارائه نشده و بر اساس قانون نیمی از کالا ترخیص و بقیه آن تا زمان ارائه کد رهگیری در گمرک متوقف و رسوب می شود.

  • طولانی شدن صدور مجوزهای قانونی

گمرک وظیفه دارد مجوز کالاهای اظهار شده ازقبیل مجوز بهداشت، استاندارد، قرنطینه نباتی و دامی، انرژی اتمی را بررسی و کنترل نماید چون کالاهایی از گمرک ترخیص می شوند که حتما این مجوزها را گرفته باشند تا سلامت جامعه به خطر نیوفتد خلاصه از وظایف اصلی گمرک می توان به تنظیم مجوز  سپس ترخیص کالا و واردات به داخل کشور اشاره نمود در مراحل بعدی چون ارائه مجوز از سایر سازمان ها زمان بر است کالا در گمرک متوقف می شود.

  • عدم پرداخت هزینه ورودی

به دو دلیل

  1. گاهی صاحب کالا بخاطر ورشکستی هنگام ترخیص کالا تا پای صندوق رفته اما حقوق ورودی را پرداخت نمی کند.
  2. گران شدن حقوق های ورودی باعث می شود که صاحبان کالا جنس خود را رها کنند و به دنبال ترخیص آن نباشند چرا که گاهی هزینه ورودی بیشتر از هزینه ترخیص یک محصول است.
  • عدم وضوح در اسناد و طولانی شدن مراحل برسی اظهارنامه
  • پیچیدگی های نوع خاص کالا و تغییر قوانین نیز باعث طولانی شدن بررسی ارزش یک کالا می شود
  • ارائه مدارک نا مناسب به گمرک برای ترخیص جنس

 

 

  • فعالیت ترخیص کاران غیر متخصص

دیدگاه (1)

پیگیری و سرعت عمل شما فوق العادست

نظر بگذارید