19th Ave New York, NY 95822, USA
افزایش تجارت و بازرگانی در صادرات

بسیاری از کشور های جهان و دولت های آن ها برای تامین بودجه و نیاز های اساسی کشورشان شروع به انتقال کالا از دیگر بخش های جهان کرده اند.در ابتدا خود افراد و سازمان های دولتی بر آن ها نظارت داشتند اما رفته رفته سازمان هایی تاسیس شدند تا واردات و صادرات کالا ها را به طور دقیق تر مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند عوامل مهمی همانند تراز بازرگانی، اجناس ممنوعه، تایید صلاحیت افراد و … که در امور گمرکی  وجود دارند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند را با استفاده از افرادی خبره و متخصص واررسی کنند و از صحت و سلامت این کار به خوبی مطمعن شوند.


مدت زمن مطالعه: 6 دقیقه


به طور کلی تمامی این ارگان ها برای این که بتانند بر این عوامل مهم در امور تجارت و گمرک نظارت کنند در ابتدا می بایست تمامی این فاکتور ها را به خوبی بشناسند و آن ها را به افرادی که قصد دارند به این نوع از کار ها بپردازند آمزش بدهند. تراز بازرگانی یکی از آن قسم اطلاعات است که اگر این ارگان ها آن را به درستی  با دقت لازم مورد بررسی قرار ندهند ممکن است تبعات جبران ناپذیری را برای اقتصاد آن کشور به همراه داشته باشد. در این مقاله از سایت ترخیص کالای حاتمی به معرفی این بخش خواهیم پرداخت و عواملی را برای اینکه بتوان آن را تقویت کرد معرفی می کنیم.

تراز بازرگانی چیست؟

به طور کلی هر کشور در طول یک سال تعدادی کالا را وارد کشور می کند تا شغل های اساسی و حیاتی آن با کمبود جنس مواجه نشوند، به این کار واردات می گویند. در طرف مقابل دولت برای این که بتواند خرج کارکنان و بخش های مختلف را بدست بیاورد نیازمند این است که تولیدات داخلی خود را به دیگر بخش های جهان انتقال دهد و از این روش درآمد زایی کند، به این کار نیز صادرات می گویند. ال ارگان های مخصوصی که برای نظارت بر این دو فعالیت تاسیس شده اند باید با بررسی ارزش مالی اجناس وارد شده و خارج شده یک عدد بیابند که آن را تراز بازرگانی می نامند. این عدد دو جنبه مثبت و منفی دارد.

تراز مثبت و بازرگانی
بازرگانی حاتمی

تراز بازرگانی مثبت

تراز بازرگانی مثبت یا مازاد هزینه ای  زمانی رخ می دهد که سازمان های گمرکی با بررسی ارزش مالی واردات و صادرات کشور به این مهم دست یافته اند که میزان پولی که از خارج کردن کالا به کشور وارد شده است از مقدار ورودی بیشتر است. در این حالت ارگان ها می بایست سریعا مراتب مرتبط را در جریان قرار دهند تا آن ها بتوانند از بروز مشکلات شدید اقتصادی جلوگیری کنند.

تراز بازرگانی منفی

حال اگر در بررسی سازمان های گمرکی میزان ارزش مالی واردات کشور از مقدار ارزش آن در صادرات بیشتر باشد آن گاه تراز بازرگانی به دست آمده منفی است و یا به اصطلاح به آن کسری هزینه ای نیز می گویند. در این شرایط بهترین کار قطع تمامی عملیات های انتقال در اولین فرصت می باسد چرا که اگر این شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند میزان بودجه دولت به طور شدیدی دچار افت می شود و خطرات جدی آن کشور را تهدید خواهد کرد.

بازه های زمانی محاسبه تراز بازرگانی

افزایش تراز مثبت

به طور کلی تراز تجاری بدین معنا نیست که باید میزان واردات و صادرات کشور به یک اندازه باشد. بلکه دولت می بایست با سنجیدن شرایط خود از بیش از حد شدن هر کدام جلوگیری کند. به همین منوال سازمان های گمرکی برای این که از این اتفاق جلوگیری کنند این محاسبات را در سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلند مدت محاسبه می کنند. ارگان ها برای دریافت ارزش مالی هر کدم از اجناس وارد و یا خارج شده به سراغ اعدادی می روند که توسط حسابداری های کارخانجات در سایت های مرتبط بارگزاری شده اند تا شفاف سازی مالی آن ها به درستی انجام شود.

منظور از تجارت چیست؟

پیش از آن که بخواهیم با عواملی که بر تراز تجاری تاثیر گذار هستند بهتر است تا با تجارت و انواع آن آشنا بشویم. به طور کلی این فعالیت از گذشته تا به امروز مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است چرا که می توان با استفاده از کمی هوش و زحمت اندک به یک پول خود دسترسی پیدا کرد. برای تعریف کلی این مضوع می توان این گونه بیان کرد که به هر عملی که از طرف یک شخص در ازای دریافت هزینه ای برای طرف مقابل انجام می شود داد و ستد می گویند.

شرکت های متعدد زیادی وجود دارند که برای بازرگانان و تجار کار های دفتری و همانند محاسبه و ارائه تراز تجاری را انجام می دهند. اما برخی از آن ها با استفاده از افرادی غیر متخصص سبب بروز مشکلات بزرگی در این پروسه می شوند. موسسه ترخیص کالای حاتمی با در دست داشتن کارمندانی حرفه ای در این حوزه از به وجود مدن چنین ابهاماتی جلوگیری می کند. برای اطلاع دقیق تر از خدمات این مجموعه می توانید به قسمت پشتیبانی سایت مراجعه فرمایید. و از بخش های مختلف کمپانی دیدن فرمایید.

در ادامه بخوانید:  آیا برای صادرات کالا نیاز به ثبت برند است؟

انواع تجارت

حال همین تجارت که پایه ای برای درک بهتر تراز بازرگانی است خود به دو بخش اصلی خرد و کلان تقسیم بندی می شود که هر کدام تعاریف جداگنه ای را برای خود دارند. بخش اول تنها برای داخل یک کشور بیان می شود یعنی تمامی فعالیت هایی که در داخل بخش های مختلف صورت می گیرد و هزینه آن ها پرداخت می شود را شامل می شود. اما قسمت دوم کمی از وسعت بیشتری برخوردار است و  به داد و ستد هایی که در خارج از آن بخش بخش از جهان صورت می گیرد گفته می شود.

عوامل موثر بر تراز بازرگانی

عوامل زیادی وجود دارند که بر تراز بازرگانی یک کشور می توانند تاثیر گذار باشاند اما دو فاکتر درونی و بیرونی که خود به بخش های کوچک تری مانند تسهیلات و موانع داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند. سازمان های گمرکی برای یافتن دقیق تر این عدد معمولا تمامی این قسمت ها را به درستی و با دقت کافی مورد بررسی قرار می دهند و اثرات هر کدام را به صورت جدا گانه بر آن وارد می کنند تا بتوان علاوه بر سرعت عمل بیشتر مشکلات و معضلات کمتری را ایجاد کرد.

مزایای تراز تجاری مثبت

صادرات کالا و تراز بازرگانی
بازرگانی حاتمی

به طور کلی تراز مالی مثبت یا مازاد هزینه مزایای بسیار زیادی را می تواند برای یک کشور داشته باشد که بسیاری از آن ها در بخش منفی دیده نمی شوند به همین دلیل بیشتر سازمان های گمرکی قصد دارند تا همیشه این عدد را در این بازه نگه دارند. سه مزیت اصلی و اساسی برای این نوع وجود دارد که این فواید بسیار در بخش های مختلف به چشم می آیند و قابل احساس هستند. این 3 برتری عبارتند از:

  1. کاهش نرخ بیکاری
  2. افزایش ارزش سهام
  3. رونق اقتصادی
کلام پایانی

به صورت کلی از زمانی که دولت ها تصمیم گرفتند تا سازمان های گمرکی را تاسیس کنند تا بر اموری همچون واردات، صادرات، تراز بازرگانی و …. نظارت بکند بسیاری از مشکلات و معضلات اساسی کشور ها برطرف شد. افراد دولتی سعی داشته اند که همیشه کارکنان این ارگان ها را از میان افرادی کار آزموده و حرفه ای انتخاب بکنند چرا که اگر در هر کدام از بخش های این بازرسی ا مشکلی رخ بدهد می تواند تبعات جبران ناپذیری برای اقتصاد کشور داشته باشد.

بسیاری از موسسات گمرکی که زیر مجموعه های سازمان های دولتی هستند برای رفاه و راحتی مردم انجام اموری همچون واردات، صادرات، دریافت و محاسبه تراز بازرگانی و …را انجام می دهند. شرکت ترخیص کالای حاتمی یکی از این مجموعه ها می باشد که با سالیان سال تجربه در این امر با استفاده از افرادی خبره و متخصص به شما در تمامی این زمینه ها یاری می رساند. برای اطلاع از دیگر خدمات این کمپانی می توانید به سایت آن ها مراجعه فرمایید.

پست های مرتبط

نظر بگذارید