19th Ave New York, NY 95822, USA
واردات کالا

تجار و بازرگانان به منظور پرداخت پول برای کار های وارد شده و صادر شده نیاز دارند تا انتقال ارز را انجام دهند. اما راه هایی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها  این کار ها را بدون انجام آن بخش انجام داد. اما هر کدام از این راهکار ها اصول و قوانینی دارند که می بایست از آن ها با داشتن دانش و اطلاعات کامل بهره گرفت تا تاثیرات خود را به صورت محسوس بگذارند.


مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه


تا به حال دریافتیم که بازرگانان در ابتدا برای واردات کالای خود می بایست از سیستم های بانکی انتقال ارز را انجام بدهند تا بتوانند از آن خدمات به صورت قانونی استفاده کنند. اما برخی از وسایل وجود دارند که بدون انجام این کار می توان آن ها را به کشور وارد و یا از آن خارج کرد. در این مقاله از سایت بازرگانی حاتمی به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت و شرایط و قوانین انجام این کار را به صورت جامع و کامل بررسی خواهیم کرد تا علاقه مندان بتوانند با دانش کامل این کار را انجام دهند.

واردات بدون انتقال ارز به چه معناست؟؟

واردات بدون انتقال ارز
بازرگانی حاتمی

افراد برای این که بتوانند به صورت قانونی از خدمات کالا های وارد شده استفاده کنند می بایست با انتقال ارز هزینه این کار را بپردازند. اما برخی از اشخاص واجد شرایط می توانند بدون انجام این کار و با استفاده از ارز های صادراتی به همان نسبت مشمول معافیت گمرکی شوند و بدون انجام و پرداخت کار و پول اضافه ای این فعالیت را انجام دهند.

سازمان های گمرکی هر کشور در قوانین گمرکی خود اصولی را وضع می کنند تا افراد واجد شرایط برای معافیت گمرکی را با آن ها مشخص کنند. علاوه بر آن ها بنابراین قواعد کالا هایی مطرح شده اند که می توان توسط آن دسته از افراد بدون انتقال ارز وارد کشور بشوند و تنها با استفاده از ارز های صادراتی و نیمایی به همان اندازه هزینه آن ها را پرداخت کنند.این لیست از وسایل معمولا هر ساله در 6 ماهه اول سال در سایت های سازمان بارگزاری می شوند تا افراد در صورت تغییر در موارد از آن ها مطلع شوند.

کالاهایی که بدون انتقال ارز می توان آن ها را وارد کشور کرد

دولت و سازمان گمرک معمولا کالا هایی را مجاز می کند که بدون انتقال ارز آن ها را وارد کشور کرد که از اهمیت بالایی برخوردار نیستند و ارزش آن چنانی را برای کشور ندارند. اما حتی انجام این کار خود می بایست به صورت اصولی و قانونی صورت بگیرد تا از بروز مشکلاتی جبران ناپذیر جلوگیری شود. بنابراین بهتر است در ابتدا با به روز ترین لیست اقلامی که می توان با ارز های صادراتی و نیمایی آن ها را انتقال داد آشنا شویم.

قطعات یدکی خودرو، ابزار برش همانند صفحه برشی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی،سیگار و دخانیات، موبایل و تبلت،  انواع یخچال و فریزر های خانگی، کولر گازی، پارچه، دام زنده، جارو برقی و ….  برخی از وسایلی هستند که می توان بدون انتقال ارز آن ها را به کشور وارد کرد. پس همانطور که دریافتید این اقلام ولجناس قابلیت این را دارند که با استفاده از ارز های صادراتی و نیمایی انتقال پیدا کنند. اما علاوه بر وجود داشتن کالا ها در این لیست افراد برای این که بتوانند با اطمینان بیشتر به دنبال این کار بروند می بایست پس از مشاهده این بخش از مجاز بودن واردات و صادرات آن جنس در آن بازه زمانی اطلاع دقیق داشته باشد.

واردات و صادرات کالا
امن الکترونیک

برای این که بتوان از قوانین و اصول انتقال کالا بدون انتقال ارز و دیگر خدمات گمرکی و واردات و صادرات وسایل به کشور های مختلف آشنا شد. بهتر است با افرادی که در این زمینه دانش و اطلاعات کافی دارند ارتباط برقرار کرد و از آن ها مشاوره های مفید و موثری گرفت تا بتوان تجربیات و دانش کافی برای انجام این فعالیت ها بدست آورد. شرکت بازرگانی حاتمی یکی از این دست موسسه ها است که می توان از متخصصان آن ها برای دریافت مشورت در کار های بازرگانی استفاده کرد. علاقه مندان و متقاضیان می توانند با مراجعه به قسمت پشتیبانی سایت این مجموعه به راحتی به گفت و گو بپردازند و از دیگر خدمات آن ها مطلع شوند.

در ادامه بخوانید: ترخیص کالای هوایی چیست؟

مزایای واردات بدون انتقال ارز

قطعا دولت و سازمان های گمرکی با در نظر گرفتن بسیاری از مزیت هایی که این روش می توانست داشته باشد نسبت به تصویت آن اقدام کرده اند. ترخیص راحت کالا ها از گمرک اصلی ترین فواید این قاعده است چرا که تا قبل از آن بسیاری از وسایل در بنادر به دلیل مشکلاتی از این دست دپو شده بودند. افزایش وارد شدن اجناس مورد نیاز برخی از صنف ها نیز از دیگر مزایای این اصل بود چرا که برخی از مشاغل به خاطر کمبود وسایل در شرف نابودی بودند که به واسطه این کار افراد توانستند راحت تر از همیشه تجهیزات مورد استفاده خود را تامین کنند. کنترل قیمت و کمتر شدن قاچاق از دیگر انواع برتری های این روش هستند.

معایب واردات کالا
بازرگانی حاتمی

معایب واردات بدون انتقال ارز

علاوه بر بسیاری از برتری هایی که این روش داشته است به تردید معایبی هستند که ممکن است وجه آن را در دید برخی از افراد  خدشه دار کرده باشد. همان طور که همه می دانیم کشور ایران برای دور زدن تحریم ها و عدم امکان انتقال ارز توسط بانک های جهانی مجبور شد تا این مصوبه را به تصویب برساند که بتوانند بسیاری از کالا های مورد نیاز کشور را تامین کند که این یکی از بزرگترین معایب این روش می تواند باشد چرا که در سالیان متوالی ضربه بزرگی را به پیکره اقتصاد کشور وارد خواهد کرد. یکی دیگر از بدترین عیب های این متد واردات و صادرات عدم توانایی کنترل و بی رویه شدن این فعالیت است که می تواند سبب بروز مشکلاتی جبران ناپذیر برای تولیدات ملی شود.

کلام پایانی

در پایان با بررسی کلی این روش از واردات و صادرات که بدون انتقال ارز انجام می شود می توان گفت تنها راه حلی موردی و کوتاه مدت است که برای جبران کمبود تجهیزات در کشور ها وضع می شود و نمی توان از آن برای یک برنامه بلند مدت بهره گرفت چرا که مشکلات بزرگی را در طولانی مدت در اقتصاد به وجود خواهد آورد.

پست های مرتبط

نظر بگذارید